TUNTUTAN PERKESO (SOSCO)

Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada pembaca atau peminat blog ini. Semasa mewujudkan blog ini saya sama sekali tidak pernah terfikir blog ini akan mendapatkan tempat di kalangan pembaca kerana saya menyedari penulisan ini adalah satu penulisan teknikal yang berat.
 
Bagaimanapun setiap tahun blog ini semakin diterima dan dijadikan rujukan banyak pihak. Melalui blog ini saya dapat mengenali dan membantu banyak pihak. Kadangkala ada juga pelanggan saya yang saya kenali dan capai bukan melalui medium media sosial ini, tetapi tetap memanggil saya dengan nama pena saya karlz kampau. Ini satu pengiktirafan kerana mereka menerima dan membaca penulisan-penulisan saya.
 
Kebelakangan ini saya banyak menerima panggilan telefon atau chat melalui applikasi whatapps bertanya isu dan masalah pampasan PERKESO.  Saya juga tertanya kenapa ramai orang berhubung dengan saya berkenaan tuntutan PERKESO ini.
 
Saya membuat semakan dan carian, rupa-rupanya apabila carian tuntutan pampasan dibuat melalui carian google, hasil utamanya akan memaparkan sebahagian artikel dalam blog ini. Oleh itu saya suka membuat penjelasan bahawa segala penulisan dan artikel dalam blog ini tidak berkait atau boleh diterima pakai dalam apa jua prosiding tuntutan PERKESO.
 
Penulisan saya cuma menyentuh isu, prosedur dan prosiding yang berkaitan tuntutan kemalangan akibat jalan raya yang dibawa melalui Akta Undang-undang Sivil 1956. Ia sama sekali tidak berkait atau boleh diterima pakai untuk apa jua proses dan prosiding tuntutan PERKESO.
 
PERKESO  atau lebih sinonim dan lebih dikenali sebagai SOSCO ditubuhkan di bawah Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969. Ia lebih mirip kepada satu caruman insurans bagi melindungi dan menjaga kepentingan serta kebajikan pekerja dan majikan.
 
Mana-mana orang yang dicarumkan dalam perlindungan PERKESO atau yang menyertai skim ini sekiranya berlaku kemalangan di tempat kerja atau dalam perjalanan pergi-balik untuk bekerja; atau dalam perjalanan untuk tujuan melaksanakan pekerjaan berhak untuk membuat tuntutan faedah:-
1. Kehilangan upaya sementara;
2. Kehilangan upaya kekal.
Faedah pampasannya dinilaikan berdasarkan kepada nilai caruman dan gaji pencarum. Semakin tinggi nilai caruman bulanan dan tinggi gaji seseorang pencarum maka semakin tinggilah nilai pampasannya. Sebarang pertanyaan kepada pihak PERKESO boleh dicapai melalui laman web rasmi PERKESO http://www.perkeso.gov.my/my.

Comments

  1. Berapalamakah masa yang di ambik socso utk peroses tuntutan MC seseorang

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kriteria Utama Dalam Pengiraan Award Pampasan

Pampasan Kecederaan Diri, Bagaimana Ia Ditaksirkan

PERINCIAN FEE GUAMAN DAN KOS TINDAKAN.