PERINCIAN FEE GUAMAN DAN KOS TINDAKAN.

1. Saya kerap dihubungi pengunjung blog ini secara berulang kali, permasalahan popular yang diutarakan oleh mereka kepada saya pula hanya berkisar kepada perincian mengenai fee guaman dan kos tindakan yang dikenakan ke atas mereka. Mereka sangat bimbang kalau-kalau mereka ditipu oleh peguamcara yang mengendalikan kes mereka. Ini kerana sebahagian besar dari mereka langsung tidak tahu dan faham sepenuhnya apa itu fee guaman dan apa itu kos tindakan?.
 
2. Selain itu, mereka juga tidak faham apa itu perjanjian lisan dan apa itu kos tindakan?. Di sini saya akan huraikan secara ringkas maksud kedua-duanya sekali. Fee guaman adalah yuran guaman yang perlu dibayar oleh pelanggan disebabkan mereka telah menerima perkhidmatan profesional daripada pengamal undang-undang. Fee ini adalah meliputi untuk bayaran kerja konsultansi, berjumpa dan mengambil arahan pelanggan, memberi nasihat, melaksana arahan, membina, membangun, melindungi, menyusuli dan mempertimbangkan serta meneliti isu undang-undang atas dokumen, fakta dan keterangan.
 
3. Kos Tindakan pula adalah bayaran untuk perbelanjaan bagi membuka, membina, membangun dan menyelengggara sesuatu kes itu dari mula  ia dibuka sehingga kes itu selesai sepenuhnya. Contohnya kos dokumentasi, pengangkutan, alat tulis, telekomunikasi, pos dan kurier, fee mahkamah dan GST.
 
4. Dalam kes sivil biasa pelanggan dikehendaki menjelaskan bayaran bagi kedua-dua kos tersebut dan bil akan diserahkan kepada pelanggan pada setiap peringkat kes itu berjalan, dan pelanggan perlu terlebih dahulu menjelaskannya sebelum kes itu boleh memasuki fasa seterusnya. Tetapi sekiranya pelanggan gagal melunaskan bayaran seperti mana yang diminta, peguamcara boleh menarik diri dari mewakili pelanggan tersebut.
 
5. Pengendalian kes tuntutan kemalangan walaupun ianya juga adalah satu kes sivil tetapi ia mempunyai keistimewaan dan ciri berbeza, dimana peguam mengguna budi bicara yang mulia dan niat yang luhur semata-mata bagi melihat tertegaknya undang-undang dan bagi membolehkan mangsa kemalangan yang tidak ada kekuatan kewangan tetap mendapat pembelaan dan hak yang sewajarnya samarata  disisi undang-undang.
 
6. Justeru itu majoriti firma guaman yang mengendalikan kes tuntutan kemalangan akan menggunakan budi bicara, mengambilkira faktor keperluan dan kepentingan awam, mereka bersetuju untuk mengeluarkan semua perbelanjaan dan kos pengendalian kes itu, dengan terma dan syarat pelanggan perlu bersetuju membayar semula kepada mereka jumlah lebih kurang 25%-30% daripada nilai pampasan sebagai bayaran fee guaman dan kos tindakan. Akan tetapi sekiranya kes itu gagal dan tidak Berjaya, peguamcara bersetuju untuk melepaskan pelanggan dari sebarang bebanan membayar sebarang kos. Sila rujuk Ilustrasi Gambar A untuk mendapatkan gambaran dan perinciannya.
 
7. Malangnya, presiden ini tidak lagi diikuti pada masa kini, kerana sebahagian besar pengamal undang-undang tidak lagi memikirkan tanggungjawab sosial, tiada lagi sifat empati, prihatin dan langsung tidak melihat dari sudut keperluan dan kepentingan awam. Tetapi retina mata mereka lebih fokus kepada membuat keuntungan berlipat ganda seperti kapitalisme tanpa melihat tindakan ini akan memberi kesan buruk kepada mangsa, masyarakat, institusi pihak berkuasa, pengendali insuran dan bahkan kepada negara juga.
 
8. Tetapi lebih malang kerana semasa atau ketika berada dalam mana-mana peringkat proses untuk membuat duit atau mengaut keuntangan ini, pengamal undang-undang itu bersekongkol, bersubahat dan terlibat dalam aktiviti jenayah komersial seperti melakukan muslihat penipuan, menyembunyikan caj-caj perkhidmatan, memberi maklumat yang songsang, tidak telus, tidak jujur, menindas dan menzalimi pelangan.
 
9. Modus operandinya tout, agen, runner dan wakil guaman akan berkeliaran sama ada di wad kecemasan hospital ataupun di ruang kaunter pertanyaan balai trafik untuk mencari pelanggan. Apabila bakal pelanggan dikenal pasti, mereka akan kunci dan log bakal pelanggan ini. Kemudian mangsa akan dilobi, dicuci, dirasuah, dijanjikan pelbagai keistimewaan, diugut dan dipaksa untuk bersetuju melantik peguamcara yang dicadangkan oleh taut, agen, runner dan/atau wakil guaman tersebut.
 
10. Paling menyedihkan mangsa kemalangan ini langsung tidak diberi taklimat, penjelasan dan konsultansi mengenai cara, kaedah dan jumlah bayaran guaman akan diambil atau dikenakan ke atas mereka jika dia ingin melantik peguam yang dicadangkan itu. Paling asas, popular dan biasa diamalkan oleh tout, agen, runner dan/atau wakil guaman, mereka memberi jaminan lisan bahawa peguam pilihan mereka cuma mengambil jumlah 25%-30% sahaja daripada nilai pampasan yang akan terima mangsa, tiada apa-apa caj lain yang akan diambil atau dikenakan ke atas pelanggan melainkan jumlah 25%-30% ini. Perjanjian ini pula tidak disusuli dengan jaminan bertulis untuk melindungi kepentingan pelanggan.
 
11. Akhirnya, seperti biasa, selalu dan popular mangsa akan dipaksa bertanggunggangjawab untuk menjelaskan fee guaman 25%-30% bersama caj-caj tambahan lain yang tersembunyi dan terselindung. Kesemua bayaran ini akan terus dipotong daripada pampasan pelanggan. Alasan popular yang diberikan untuk menafikan hak pengguna pelanggan ialah peguam tidak bertanggungjawab kepada kos tindakan dan GST kerana tidak perjanjian khusus yang dicapai atau dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak sebelum ini. Jadi pelanggan bersalah kerana tidak bertanya walaupun ada peluang untuk bertanya mengenai hal ini pada bila-bila masa sebelum ini. Lebih menyakitkan hati mereka akan menomahkan bahawa semua firma guaman yang mengendalikan kes kemalangan akan mengguna, menerima pakai cara dan kaedah ini sama seperti mereka. Tetapi realitinya masih wujud dan banyak lagi firma guaman yang jujur, ikhlas dan telus memberi perkhidmatan kepada orang ramai, cuma orang ramai perlu ilmu dan mencari mereka dengan sabar dan teliti. Sila rujuk Ilustrasi Gambar B untuk gambaran dan penjelasan yang lebih terperinci.
 
12. Pengguna harus bangkit, hentikan semua penipuan dan penindasan ini. Pengguna harus tahu bahawa  mereka ada hak, kemulian dan maruah yang dilindungi dan dijamin oleh undang-undang. Dalam isu ini sekiranya ketika pra perlantikan peguam tout, agen, runner atau wakil guaman menyakinkan anda bahawa peguam pilihannya cuma akan mengambil 25% daripada nilai pampasan, tanpa ada pemotongan caj-caj lain yang tersembunyi, maka dari segi undang-undang pelanggan cuma perlu bertanggungjawab untuk membayar dan menjelaskan jumlah sebanyak 25% sahaja sebagai bayaran fee guaman termasuk kos tindakan dan GST. TIADA caj-caj lain yang boleh diambil atau dipotong oleh firma guaman tersebut, sekiranya ada juga berlaku pemotongan lain, ini adalah satu jenayah komersial yang boleh disiasat oleh PDRM sekiranya ada aduan dan pihak SPRM kerana kemungkinan wujud salah guna kuasa, percanggahan kepentingan dan rasuah oleh pihak-pihak berkaitan.
 
13. Contoh mudah bila anda pergi ke pusat service kereta, sebelum atau pra pembaikan, eksekutif pusat service akan memberi taklimat mengenai kerja-kerja penyelenggaraan yang bakal dijalankan, anggaran kos alat ganti dan anggaran upah. Selepas anda bersetuju dengan  terma dan syaratnya, anda akan diminta untuk menandatangani persetujuan dan tanggungjawab bagi urusan tersebut. Kemudian barulah kerja baik pulih akan dilaksanakan. Bila kerja tersebut selesai dan anda berpuashati dengan mutu alat ganti dan perkhidmatan di situ, barulah anda perlu membayar semua kos yang terlibat semua dengan persetujuan anda sebelum ini. Tetapi sekiranya semasa pra pembaikan anda langsung tidak diberi taklimat mengenai kerja penyelenggaraan yang bakal dilaksanakan, anggaran upah dan alat ganti dan persetujuan anda tidak diambil dan beri keutamaan, maka apabila kerja tersebut siap selesai, anda tidak perlu membayarnya kerana anda cuma perlu bertanggungjawab ke atas bayaran upah dan alat ganti yang anda tahu, anda setuju dan anda ada ditanyai sebelum sesuatu kerja penyelenggaran dilaksanakan atau alat ganti ditukarkan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Comments

  1. Tuan
    Sykt insurance saya menolak tuntutan hilang upaya kekal atas Alasan saya masih bekerja Dan punya punca pendapatan.sedangkan jelas kecederaan saya wrist fracture dgn memasang plate besi.kesan dari kecederaan menyebabkan saya tidak Boleh mengangkat beban berat ,pergelangan tangan tidak Boleh dibengkok Dan kesakitan berterusan.
    Laporan perubatan jelas menyatakan kecederaan saya bersama Bukti Bergambar.
    Boleh Tuan bagi sedikit penjelasan dan tidakan Boleh diambil terhadap sykt insurance.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pampasan Kecederaan Diri, Bagaimana Ia Ditaksirkan

Kriteria Utama Dalam Pengiraan Award Pampasan

Justifikasi Saman Sivil Tuntutan Akibat Kemalangan Jalanraya, Apakah Tindakan Tepat Yang Perlu Defendan Lakukan