Mengapa Pengguna Terus Dimangsakan?

Dalam artikel lalu saya ada menyentuh mengenai sikap buruk pengguna yang menjadi punca kepada kejadian dan tragedi penipuan yang amat berleluasa mutakhir ini. Semasa mempersiapkan diri ke majlis berbuka puasa anjuran IKMAL semalam, saya telah diganggu oleh panggilan bertalu-talu, pemanggilnya amat saya kenali.


Beliau mengadu masalah keretanya belum siap diperbaiki dan masih tersadai di sebuah bengkel di Bangi. Pemilik bengkel mendakwa kereta itu masih tidak diperbaiki disebabkan insuran pihak ketiga belum meluluskan tuntutan pampasan. Tetapi apabila hal ini dirujuk kepada syarikat insuran, beliau mendapati fail kes ini tidak diuruskan dengan teratur, beberapa dokumen penting seperti laporan adjuster tidak dimajukan untuk disemak oleh pegawai tuntutan syarikat insuran tersebut, dalam fail syarikat insuran itu, hanya ada beberapa dokumen sahaja, antara laporan polis dan gambar kerosakan kenderaan. Oleh demikian, syarikat insuran tidak dapat memproses tuntutan beliau tersebut, walaupun beliau telah melantik bengkel tersebut untuk membaiki dan menguruskan hal ehwal tuntutan insuran pihak ketiga kira-kira 12 bulan yang lalu.


Apakah punca kepada masalah yang dihadapi oleh pemanggil tersebut?saya berpendapat rata-rata anda mesti bersetuju untuk mempersalahkan pemilik bengkel itu semata-mata, tetapi saya berpendapat sebaliknya, masalah yang dihadapi oleh pemanggil itu pada hari ini sebenarnya berpunca daripada sikap dan tindakan beliau sendiri. Beliau 12 bulan yang lalu, telah melantik saya untuk mengendali dan menguruskan tuntutan akibat kecederaan diri (bodily injury claims) akibat kemalangan yang sama, saya berterima kasih atas kepercayaan beliau. Tetapi beliau bukan saja memandang sinis nasihat dan tunjuk ajar saya mengenai cara-cara dan prosedur tuntutan berkaitan kerosakan kenderaan akibat kemalangan.


Beliau dengan ego dan sombong tidak mempercayai bahawa amalan biasa yang diamalkan pada masa kini dalam tuntutan kerosakan kenderaan (property damages claims) adalah secara Third Party Claim Know For Know) iaitu satu kaedah dimana pihak penuntut akan memberi notis dan memajukan semua dokumen kepada syarikat insuran sendiri dan juga syarikat insuran pihak ketiga. Pihak insuran sendiri akan memproses tuntutan anda dan apabila pegawai tuntutan berpuashati mereka meluluskan bayaran pampasan. Apabila keputusan siasatan telah dikeluarkan oleh pihak polis dan mendapati pemandu pihak ketiga telah dipersalahkan, maka bayaran akses dan NCB anda anda dikembalikan, syarikat insuran anda akan menuntut semula jumlah pampasan yang dibayar kepada anda secara terus kepada syarikat insuran pihak ketiga. Skim ini adalah lebih adil dan saksama, disamping ia banyak menjimatkan masa dan wang ringgit mangsa kemalangan berbanding kaedah lalu yang memakan masa yang lama.


Tetapi malangnya pemanggil yang beremosi ini tidak dapat menerima hakikat bahawa tuntutan itu akan dibawa kepada syarikat insurannya sendiri. semata-mata beliau tidak cuai dalam kemalangan tersebut. Beliau berkali-kali menegaskan bahawa callman yang menunda kereta beliau akan menuntut secara terus kepada syarikat insuran pihak ketiga. Dia bersikap seolah-olah callman tersebut lebih berpengalaman berbanding saya yang telah terlibat dalam bidang perundangan selama 14 tahun, dimana kes tuntutan kemalangan adalah major kepakaran dan kemahiran saya.


Tidak mahu memanjangkan hujah dan penerangan, saya pun membiarkan dia membuat pertimbangan dan keputusannya sendiri. Akhirnya atas saranan dan dorongan callman tersebut, dia bersetuju menyerahkan kereta beliau ke sebuah bengkel lain di Bangi, walaupun dokumen pelantikan yang ditandatangi jelas menunjukkan itu bukan bengkel sepatut beliau berurusniaga. Beliau sepatutnya menghantar dan menyerahkan kereta ke sebuah bengkel besar di Balakong. Beliau awal-awal lagi apabila wujud percanggahan ini, sepatutnya berhati-hati dan tidak bersetuju dengan tindakan callman tersebut, tetapi disebabkan beliau didorong oleh jaminan dan janji manis bahawa bengkel tersebut boleh menguruskan tuntutan dengan cepat tanpa melalui prosedur yang sepatutnya kerana kononnya pemilik bengkel ada jaringan kuat dengan pihak polis, JPJ dan orang-orang dalam syarikat insuran. Beliau menelan bulat-bulat ayat pelaris yang dilempakan oleh callman tersebut.


Akibat sikap beliau yang lebih bersifat sebagai pengguna yang bodoh sombong, tidak jujur dan tamak, beliau dengan mudah telah diperdayakan oleh callman tersebut. Beliau dengan rela hati telah menghantar kereta beliau untuk dibaiki dan menyerahkan urusan tuntutan insuran kepada bengkel tersebut tanpa melaku semakan dan imbangan, sedangkan awal lagi beliau tahu beliau telah ada kontrak dengan bengkel lain di Balakong. Saya berpendapat bahawa callman tersebut membatalkan niat menghantar kereta pemanggil itu ke Balakong kerana habuan yang bakal diterima tidak memuaskan seperti yang diinginkannya, oleh kerana ada penawaran yang tinggi daripada pihak lain, beliau telah menjual kes itu kepada bengkel di Balakong yang membuat penawaran harga tertinggi untuk tujuan tersebut.

Sebenarnya callman itu tidak pernah peduli atau prihatin akan nasib yang bakal dialami oleh pemanggil tersebut, dia lebih berminat untuk mendapatkan faedah dan keuntungan sahaja, apa yang penting tugasnya hanya setakat menghantar kereta dan pemilik bersetuju untuk menunda keretanya ke premis yang menawarkan harga pasaran tertinggi untuk perkhidmatannya Bagaimana mereka mendapatkan persetujuan dan kerelaan pemilik kenderaan? itu adalah hal kebijaksanaan mereka sama ada caranya betul ataupun sebaliknya, apa yang penting pemilik telah menurun tandatangan tanda persetujuan mereka, itu yang lebih bermakna dari segala-galanya bagi mereka.

Dia tiada rasa kebertanggungjawaban, keprihatian dan empati akan nasib pemanggil tadi kerana selepas menghantar kereta ke bengkel tersebut dan beliau telah menerima habuannya. Dia percaya selepas itu dia tidak berjumpa atau berurusan lagi dengan pemanggil tersebut. Jika ada masalah, kesulitan dan apa jua musibah yang mendatangkan, pandailah pemanggil tadi menyelesaikannya sendiri sebab itu bukan tugasnya sebagai pemandu trak penunda. Callman tadi menghantar kereta pemanggil itu bukan semata-mata kerana kepakaran atau track record yang baik yang dimiliki oleh bengkel tersebut, tetapi hanya disebabkan keuntungan semata-mata, jika beliau memilih intergriti dan track record beliau sudah tentu menghantar kereta pemanggil itu ke bengkel pertama yang berkapasiti besar kerana kebiasaanya bengkel besar berkemahiran dalam menguruskan hal tuntutan insuran dan ia selalunya diiktiraf oleh PIAM.


Saya menyeru supaya pembaca atau follower blog saya ini dapat mengambil pengajaran dari kejadian malang yang menimpa pemanggil ini, supaya tiada mangsa baru yang wujud selepas ini. Ingatlah dalam apa jua urusan harian anda, anda perlu bersikap ikhlas, jujur, amanah, berwaspada dan membuang sikap tamak haloba, kerana sikap ini telah menjadi punca kepada segala musibah dan kerugian dari sejak zaman berzaman. Sebagai pengguna anda perlu bijak, berpengetahuan dan sentiasa belajar menerima pandangan dan nasihat dari pada pihak yang lebih berpengetahuan dan mahir daripada anda dalam sesuatu bidang. Buang stigma buruk dari diri anda iaitu keinginan mendapatkan sesuatu dengan mudah, pantas, cepat dan tanpa melalui saluran, prosedur dan protokol yang sewajarnya. Jika sekalipun berjaya, anda tidak berasa kepuasan dan ia tidak bersifat kekal kerana lumrah alam semua urusan di muka bumi ini telah diwujudkan secara berpakej iaitu perlu melalui usaha, berprosedur, berprotokol dan berundang-undang.




Comments

Popular posts from this blog

Kriteria Utama Dalam Pengiraan Award Pampasan

Pampasan Kecederaan Diri, Bagaimana Ia Ditaksirkan

PERINCIAN FEE GUAMAN DAN KOS TINDAKAN.